
Indledning
På denne side vil jeg beskrive min praktikperiode hos Lederne, hvor jeg har arbejdet i Kompetencecenteret med udvikling af lederuddannelser og kompetenceudvikling. Jeg vil gøre rede for mine arbejdsopgaver, de metoder jeg har anvendt, samt min faglige og personlige udvikling.

Om Lederne
| Sted: Lederne Kompetencecenter | Kontakt person: Katrine Mosegaard |
| Leder: Kristine Bælum | Periode: 6. jan. – 6. April 2025. |
Lederne Kompetencecenter er en organisation, der specialiserer sig i lederudvikling og kompetenceopbygning. De tilbyder kurser, sparring og uddannelsesforløb, der hjælper ledere på alle niveauer med at styrke deres beslutningsevner, motivation og faglige viden.
Fokus er udelukkende på ledelse, hvilket gør dem til en af de mest anbefalede aktører på området.
De arbejder ud fra en grundlæggende tro på, at dygtige og veluddannede ledere ikke kun skaber bedre resultater i virksomheder, men også bidrager til trivsel og vækst i samfundet som helhed. Lederne Kompetencecenter henvender sig både til nye og erfarne ledere, der ønsker at udvikle sig og navigere i en konstant foranderlig verden.
Med en praksisnær tilgang og indsigt i aktuelle ledelsestrends sikrer Lederne Kompetencecenter, at deres tilbud er relevante og værdiskabende. De lægger vægt på livslang læring og involverende undervisningsformer, der gør det muligt for ledere at tage kvalificerede beslutninger, motivere deres teams og skabe langsigtede resultater.
Projekter
I løbet af min praktikperiode har jeg haft mange projketer og har fået indsigt i mange
forskellige arbejdsprocesser og forløb. Dyk ned i en af de fire udvalgte.
- PRINCE2© 7
- PORTRÆTTER
- Ai-PROJEKT
- PODCAST
Beskrivelse af projektet
Som en del af min praktik fik jeg lov til at indgå i et dedikeret team hvor jeg arbejdede med at udvikle en digital løsning for PRINCE2, med fokus på både design, branding og kommunikation. Opgaven omfattede konceptudvikling, visuel identitet, indholdsproduktion og præsentation af det færdige resultat.
Mine opgaver i projektet
Jeg berørt mange processor, blandt andet:
Visuel identitet og branding: Udvikling af farvepalet og grafiske elementer til Moodle.
Indholdsproduktion: Udarbejdelse af grafik, video og animerede elementer til e-læringsforløb og præsentation.
Webdesign og UX: Skitsering og opbygning af hifi prototyper med fokus på brugervenlighed.
Projektstyring og organisering: Planlægning af arbejdsprocesser, koordinering med teamet og strukturering af leverancer.
Præsentation af projektet: Dokumentation og formidling af projektets proces, resultater og læringer.
Anvendte programmer
For at realisere projektet har jeg benyttet en række programmer, der hver især har understøttet forskellige faser:
Adobe Illustrator & Photoshop: Til design af grafik og visuelle elementer.
Adobe Premiere Pro & After Effects: Til videoproduktion og animationer.
- Adobe Podcast: Til optimering og forbedring af lydkvalitet på optagelser og podcast.
Moodle: Til opsætning af den digitale løsning og interactive elementer (gamification).
Teams: Til projektstyring, planlægning og koordinering.
- ChatGPT: Til idegenerering og brainstorms.
Grafisk eksempel:
Refleksion over projektet
Projektet har været en lærerig proces, hvor jeg har fået mulighed for at arbejde tværfagligt og bruge mine færdigheder inden for både design, video, web og projektstyring. Jeg startede ud med at have ret svært ved at koncentrer mig blandt de mange nye kollegaer og sociale aktiviteter, men endte med at få en af de største læringer ved at balancere den kreative proces med struktureret planlægning, så jeg kunne levere et færdigt produkt til tiden. En helt essentiel del af denne proces har været det meget nære samarbejde jeg har haft med min kollega Katrine, hvor vores kommunikation har gjort det muligt at arbejde med mange bolde i luften samtidig, uden at miste overblikket.
Jeg har også oplevet, hvor vigtigt det er at kunne kommunikere en idé tydeligt og har desuden fået indsigt i, hvordan forskellige værktøjer kan spille sammen for at skabe en stærk visuel og funktionel helhed. Eksempelvis H5P plugins i Moodle med interactive elementer i læringsøjemed.
Alt i alt har projektet styrket mine evner som multimediedesigner og givet mig en bedre forståelse af, hvordan et digitalt produkt bliver til – fra idé til færdigt resultat.
Billede lavede med generativefill Ai for at beskytte personernes indentitet
Projektleder: Portrætfotos
Portrætfotoprojektet var en kreativ og teknisk udfordrende opgave, der lød på at fotografere alle medarbejdere og eksterne konsulenter i Kompetencecenteret.
Formålet med billederne var at bruge dem på Ledernes hjemmeside og øvrige kommunikation for at give et stærkt, ensartet og personligt udtryk af teamet.
Konceptet var at portrætterne skulle være afslappede og naturlige og målet var derfor, at få modellen til at følte sig godt tilpas i situationen. En svær opgave fordi det krævede at jeg skabte et meget trygt og afslappende miljø, i en ellers stresset og larmende hverdag.
Planlægning:
Inden projektets start, udarbejdede jeg en detaljeret projektplan med tidsestimater for hver eneste proces i projektet. Denne blev lavet for både at give et godt overblik til min leder og vise at projektet var i gode hænder men også for at give mig selv en god start på projektet og en tidlig plan som jeg kunne følge.
Da jeg selv stod for hele eksekveringen af projektet har jeg bidraget med alle aspekter, herunder:
Konceptudvikling: Research og planlægning af stil og stemning.
Fotografering: Arbejde med komposition, lysopsætning og instruktion af modellen.
- Planlægning: Booking af studie og udstyr, udførsel af test, opfølgende shoots og meget mere.
Lysopsætning: Eksperimentering med naturligt lys, softboxe og andre lyskilder.
Efterbehandling: Farvejustering, kontrastforbedring og retouchering i redigeringsprogrammer som Photoshop og Lightroom.
Præsentation: Overvejelser om, hvordan billederne kunne bruges digitalt og på tryk.
- Overlevering: Udarbejdet en fyldestgørende guide af processen så projektet let kan overtages af en anden.
Guides:
Gør-det-selv guide til personer som ikke havde tid til at komme ind på de valgte shoot-dage.
Guide til opsætning af studie:
Anvendte programmer
Adobe Lightroom: Grundlæggende farvejusteringer, eksponering og billedsortering
Adobe Photoshop: Avanceret retouchering, fjernelse af uønskede detaljer, skarphed og kontrastjustering
- Imaging Edge Desktop: Sony program egnet til tethering og filstyring mellem kamera og computer.
Anvendt udstyr
SONY DSLR A7 IV kamera.
Objektiv med fleksibel zoom (24-70mm).
LED-lys til lysopsætning.
lamelvæg On-location.
- Macbook pro til tethering.
Refleksion over projektet
Fotoprojektet har været en spændende og lærerig proces, hvor jeg især har fået en dybere forståelse for projektstyring.
En af de største udfordringer har været kommunikationen. Som eneste bindeled mellem modellerne og det færdige resultat har jeg oplevet, at mange henvendte sig direkte med ønsker om små rettelser, ændringer, kommentarer og idéer. Dette gjorde processen unødigt tidskrævende og ineffektiv, da en stor del af min tid gik med “kundehåndtering” og mails frem for selve det kreative arbejde.
Selvom projektets rammer blev kommunikeret klart inden shooting-dagene, viste det sig, at min rolle som den endelige beslutningstager gjorde deltagerne mere tilbøjelige til at “tage chancen” og forsøge at få ændringer gennemført.
Fremadrettet vil jeg være mere konsekvent i at fastsætte og håndhæve projektets rammer for at minimere unødvendige ændringsønsker. Det er en balancegang, da mennesker naturligt har stærke følelser omkring deres eget udseende, men det er vigtigt at være retfærdig og fast for at undgå spild af tid og ressourcer.
En alternativ løsning kunne være at fordele ansvaret på flere projektroller, hvor én person fokuserer på selve fotograferingen, mens en anden håndterer kommunikationen. Dette ville skabe en mere effektiv proces og et klarere hierarki.
Ai-Projekt:
Som en del af Ledernes plan for 2025 har de et strategisk pejlemærke med fokus på “det gode værtskab og unikke læringsrum” på deres lederuddannelser og kurser.
En af indsatserne under dette pejlemærke er at “Udvikle anvendelsen af Ai og læringsteknologi” hvilket betyder at det at tage på kursus hos lederne skal være en helhedsoplevelse af både service, indhold, undervisere, relationer og fysiske og virtuelle rammer.
Projektet vil forhåbentlig skabe rammen for et komplet og unikt læringsunivers som inkorporerer Ai på tværs af hele kursistens tid hos lederne, også efter.
Min opgave:
Som en del af det opstartende team fik jeg til opgave at indsamle brugbar empiri med henblik på at afklare hvilke aktører der er på markedet i forvejen og hvilke behov der udspringer i forbindelse med uddannelsesinsitutioner og især e-learning i vores samfund.
Interviews:
Det indledende arbejde har bestået meget i at indsamle empiri in-house blandt især vores studentermedhjælpere som befinder sig på en bred vifte af danske udannelsesinstitutioner.
Det har foregået gennem åbne interviews som har gjort os bekendt med de unges brug og kendskab til allerede eksisterende Ai-modeller og hvordan de benytter dem i deres studieliv.
Det har også været et mål at finde ud af om nogle institutioner og undervisere allerede nu bruger Ai til at optimere eller forbedre deres undervisning på forskellige måder.
Research:
Gennem disse interviews har vi fået en forståelse for hvilke muligheder og Ai-modeller der i forvejen bliver brugt blandt de unge og studerende, til optimere eller forbedre deres indlæring.
De programmer vi blandt andet er stødt på er:
- ChatGPT: Bliver blandt andet brugt til grammatik, begrebsbetegnelser, idegenerering, brainstorms, billedegenerering, quizzer, flashcards m.m.
- Notebook LM: Et program som kan tage en tekst eller artikkel og omdanne den til en podcast.
- Copilot: En Ai-model som er din personlige assistent.
- AliceTech: En komplet studieløsning der laver noter, personlige flashcards og quizzer ud fra dit pensum.
- Descript: Transkribering af memoer og optagelser.
Som udgangspunkt lader det ikke til at de adspurgte har meget genskab til om deres underviserer benytter Ai til deres materiale, og det er kun i sjældne tilfælde at de har oplevet at en underviser har benyttet det åbent, undervist i det, eller opfordret de studrende til at bruge det.
Findings:
Som med alle nye teknologier er der både muligheder og bekymringer som man skal tage højde for, især når man har i sinde at have med faktabaseret materiale at gøre, som ikke må blive fremvist forkert eller mangelfuldt.
De ønsker de studrende har til “den perfekte Ai” er:
- Den skal kunne gøre deres fysiske materiale lettere at konsumere: resume af tekster, generering af video eller podcast indhold m.m.
- Hjælpe med hurtig indlæring: flashcards, quizzer, brainstorms m.m.
- Tage noter: så de studerende kan være aktive i undervisningen i stedet for at tage noter selv. (transkribere)
- Forklare begreber: så den kan være en hurtig sparringspartner under forelæsninger, så man ikke behøver at stoppe undervisningen.
- Være fuldstændig gennemsigtig i hvor den har sine svar og resurser fra (troværdig)
- Kunne lære af ens eget tekstinput, så dens output er mere i ens egen stil (ikke “Ai-agtigt”)
- Kunne afgrænses til kun at tage udgangspunkt i konkret viden og historiske fakta og ikke “generere” svar uden for pensum. (troværdig)
De bekymringer jeg er stødt på:
- Utroværdige eller forkerte outputs.
- At de studrende vil få tildens til at “hoppe over hvor gæret er lavest”.
- Det klimamæssige impact i forhold til servere og nedkøling m.m.
- Forminskning af underviserens autoritet og autencitet hvis meget af undervisningen er Ai-genereret.
On-going:
Det er svært at reflektere over projektet på nuværede tidspunkt, da det er ganske nyopstartet, men man kan allerede nu begynde at kigge ind i, hvilke af mine findings der er relevante for os, og hvilke rammer de eventuelt kan opstille til det videre arbejde.
Podcastproduktion
Som en del af udvikling på PRINCE2, valgte vi at inkorporerer en Podcast efter hvert modul, som opsamlede indholdet, samt en samlet Podcast der gav et resume af hele kurset.
Min opgave:
Mit bidrag til projektet var alt det tekniske bag produktionen.
Vores talent skulle have mulighed for at sætte sig ind i et lydisoleret studie og optage alt det rå materiale til podcasten alene, det var derfor nødvendigt at han kunne bruge optageudstyret på egen hånd og være tryg ved det. Da jeg byggede studiet tog jeg derfor højde for dette, ved at gøre mig bekendt med alt udstyret og teste det grundigt igennem så jeg havde mulighed for at lave en detaljeret guide til brugen af det.
Efterfølgende blev talentet instrueret i hvordan filerne skulle håndteres, så det var nemmere at finde rundt i, i postproduktionen. Optagelserne blev herefter sendt til godkendelse hos min leder og da alt var godkendt kunne sammenklipningen af podcasten finde sted.
Min fremgangsmåde:
For at øge kvaliteten af Podcasten lavede jeg flere tiltag:
- Fyldeord: De rå optagelser var fyldt med fylde ord som skulle klippes ud.
- Pauser: Der var ligeledes mange unødige pauser som skulle fjernes, så optagelserne flød mere naturligt.
- Enhancement: Til sidst benyttede jeg Adobe Podcast programmet til at optimere al lyden så den blev mere basset og små urenheder blev fjernet ved hjælp af Ai.
Grafisk elementer på Moodle:
For at gøre det let for kursisterne at navigere rundt i de forskellige moduler designede jeg en overordnet oversigt over podcasten, som gjorde det lettere at overskue både hvert moduls længde men også opdelingen og systemet.
Hvert modul blev fordelt ud på sin tilsvarende side på Moodle, og den samlede Podcast blev lagt ind under “Materiale” siden på platformen, let og overskueligt.
Læringsmål
| Se skolens officielle læringsmål her → |
I min praktik har jeg fået en dybere forståelse for multimediedesignerens rolle. Både individuelt og i teams.
Jeg har fået indsigt i mine styrker og svagheder og udviklet mine evner.
Gennem mit arbejde har jeg tilegnet mig udviklingsbaseret viden om, hvordan multimediedesign anvendes i praksis, både i forhold til interne og eksterne projekter. Jeg har opnået en forståelse for, hvordan teori, metode og teknologi bliver anvendt inden for branchen, bl.a. gennem metoder lært på multimediedesigneruddannelsen.
Jeg har tilegnet mig ny viden og tilpasset mig nye opgaver i udviklingsorienterede situationer. Gennem samarbejde med MarKom og Mødecenteret har jeg opnået erfaring med tværfagligt arbejde og en professionel tilgang til projekter. Derudover har jeg aktivt delt min viden med kollegaer og undervisere, hvilket har styrket min faglige udvikling.
Jeg har håndteret udviklingsorienterede situationer ved at tilegne mig ny viden og hurtigt kunne tilpasse mig nye arbejdsopgaver. Samarbejdet med andre afdelinger som MarKom og Mødecenteret har givet mig erfaring med tværfagligt samarbejde og en professionel tilgang til projektarbejde.
Udviklingsmål
| Se mine personlige udviklingsmål for praktikken her |
Dare
Jeg har forsøgt aktivt at tage initiativ til at lave designløsninger, særligt inden for videoproduktion, branding og grafisk design. Jeg har udforsket nye muligheder inden for Ai og optimeret arbejdsprocesser, hvilket har gjort mig mere effektiv i mit arbejde. Samtidig har jeg opsøgt sparring med mine kollegaer for at lære af deres erfaringer, hvilket har hjulpet mig med at udvikle mine egne færdigheder. Dog kunne jeg have været endnu mere opsøgende i forhold til at eksperimentere med nye teknologier og tage endnu større kreative chancer.
Share
Jeg har været bevidst om at bringe mine erfaringer i spil og bidrage aktivt i forskellige sammenhænge. Gennem samarbejder i teamet har jeg delt min viden om multimediedesign og projektstyring. Jeg har også bidraget til det sociale miljø på arbejdspladsen ved at engagere mig i mine kollegaer og har forsøgt at skabe en god stemning i teamet. En ting, jeg kunne have gjort bedre, er at tage endnu mere initiativ til videndeling, for eksempel ved at afholde små interne oplæg eller workshops om mine kompetenceområder.
Care
Jeg har bestræbt mig på at støtte andre praktikanter og kollegaer ved at dele min viden og erfaring. Jeg har prioriteret at skabe et godt samarbejdsmiljø og hjælpe, hvor jeg kunne, måske til tider på bekostning af min egen tid. Derudover har jeg taget ansvar i forskellige projekter og vist engagement i arbejdsopgaver, hvor jeg kunne bidrage mest muligt. Fremadrettet kunne jeg være endnu mere proaktiv i at opsøge dem, der har brug for støtte, og aktivt tage en mentorrolle over for nye praktikanter eller studerende.
Forløbet
| Reflektion over praktikforløbet | Se kvittering for praktikevaluering her |
Jeg har haft en meget fri rolle i virksomheden, hvilket har givet mig mulighed for at arbejde selvstændigt og tage ansvar for mine projekter. Dog har det betydet, at jeg ikke har modtaget meget professionel vejledning, da mine kompetencer allerede var relativt avancerede. En større opsøgning af nye læringsmuligheder kunne have udfordret mig yderligere.
Til gengæld har jeg udviklet en dybere forståelse for, hvordan et godt team kan skabe et trygt og produktivt arbejdsmiljø. Jeg har været en del af sociale arrangementer, deltaget aktivt i diskussioner og været engageret i afdelingens fællesskab.
Min praktikperiode hos Lederne har været en ekstremt positiv oplevelse. Jeg har fået mulighed for at arbejde med store og betydningsfulde projekter, fået ansvar og bidraget til virksomhedens udvikling. Jeg har styrket mine faglige kompetencer og blevet mere bevidst om, hvordan jeg bedst fungerer i en professionel kontekst. Jeg har fået bekræftet min passion for multimediedesign og glæder mig til at komme ud på arbejdsmarkedet og se hvad fremtiden bringer.
Alt i alt har praktikken været en utrolig lærerig oplevelse, og jeg ville ikke ændre noget ved den.


+

NÆSTE PROJEKT
Der er mange andre projekter at dykke ned i, men du kan også gå direkte til min kontaktside: